KONCEPCE ROZVOJE MATEŘSKÉ ŠKOLY NOVÁ 499, MNÍŠEK POD BRDY
na období 2023 – 2026
„Neví-li člověk, do kterého přístavu pluje, žádný vítr mu není dost dobrý“. (Seneca)
ÚVOD
Koncepce rozvoje mateřské školy Nová, Mníšek pod Brdy na období 2023 – 2026 vychází ze závěrečných evaluací, výročních zpráv, řízení ekonomiky a správy majetku školních roků 2020-2021; 2021-2022; 2022-2023.
OBSAH:
- CHARAKTERISTIKA ŠKOLY
- ANALÝZA SOUČASNÉHO STAVU ŠKOLY
- VIZE MATEŘSKÉ ŠKOLY
- SPOLUPRÁCE S RODIČI
- ŘÍZENÍ ŠKOLY A PODMÍNKY KE VZDĚLÁVÁNÍ
- ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM, VZDĚLÁVACÍ PROCES
- SPOLUPRÁCE SE ZŘIZOVATELEM
1. CHARAKTERISTIKA ŠKOLY
Škola má dvě budovy, centrální budovu „Parník“ a nedaleké detašované pracoviště „Eden“. Její kapacita je nyní 5 tříd s celkovým počtem 119 dětí.
Budova školy byla postavena v roce 1977 . Vzhledem k výraznému nárůstu obyvatel města Mníšek pod Brdy bylo nutné zvýšení kapacity školy. V letech 2009 – 2014 se podařilo navýšit kapacitu MŠ NOVÁ z původních 50 na 119 míst. V roce 2010 byla dokončena rekonstrukce a přístavba třídy na střeše centrální budovy s navýšením z 50 na 75 míst. Budova tak získala svoji jedinečnou podobu Parníku. V září 2012 bylo uvedeno do provozu nově vybudované detašované pracoviště „Eden“ pro 25 dětí, provoz byl v roce 2014 dále zkapacitněn na 44 dětí.
Obě budovy jsou moderně vybaveny, všechny třídy mají herny s centry aktivit s množstvím speciálních didaktických pomůcek.
Školní vývařovna je v centrální budově, do detašovaného pracoviště se hotové pokrmy dováží a vydávají se dle stanovených hygienických norem. Každá třída má svůj jídelní koutek. Dbáme na kvalitní složení jídelníčku a pečlivý výběr potravin. Vedeme děti ke zdravému životnímu stylu.
Obě zahrady MŠ jsou vybaveny lanovými a dalšími herními prvky rozvíjejícími hrubou motoriku dětí, mají altány využívané k učení venku.
Okolí školy přímo vybízí k pravidelnému kontaktu s přírodou. Podnikáme procházky k nedalekým rybníkům, do luk a lesů, klademe důraz na přímý kontakt s přírodou. Podnikáme prodloužené pobyty venku s badatelskými batůžky, praktikujeme zážitkovou pedagogiku.
U příležitosti Dne Země každoročně pořádáme bezpečný úklid okolí. Navštěvujeme poutní místo Skalka s přilehlými lesy, pozorujeme přírodu kolem rybníků. Oblíbené jsou návštěvy farmy domácích zvířat v terapeutické komunitě Magdalena či v Kytíně.
Od září 2013 jsou všechny třídy věkově smíšené. Výhodou je možnost umístění sourozenců v jedné třídě dle volby rodičů, klidnější adaptace mladších dětí na školu s možnou podporou staršího sourozence, přirozená motivace staršími dětmi, rychlejší rozvoj komunikativních dovedností, učení mladších dětí od starších nápodobou, větší podpora prosociálních dovedností mezi dětmi různého věku a další.
2. ANALÝZA SOUČASNÉHO STAVU ŠKOLY
Nástroje pro analýzu:
swot analýza, porady a konzultace s vedením města a zaměstnanci školy, pedagogické a provozní porady, anonymní dotazníková šetření pro zaměstnance školy a rodiče, evaluace ŠVP a pedagogická diagnostiky, aktuální inspekční zpráva.
Silné stránky
– Účelné využití vzdělávacích metod a forem
– Diferencovaná vzdělávací nabídka podle potřeb jednotlivých dětí zvyšuje kvalitu vzdělávacího procesu
– Systematická příprava v povinném předškolním vzdělávání účinně vytváří u dětí motivaci k učení
– Vzdělávací projekty, spolupráce s partnery školy
– Prezentace činností na veřejnosti účelně obohacují obsah vzdělávání
– Učitelé svým přístupem k dětem, účinným hodnocením jejich činností a poskytováním zpětné vazby cíleně podporují rozvoj jejich odpovědnosti, samostatnosti a sebekontroly.
Slabé stránky a příležitosti ke zlepšení
– Systém pedagogické diagnostiky
– Zaměření se na práci s nadanými dětmi a konkrétních opatření k postupnému rozvoji jejich schopností
– Dokvalifikování pedagoga
– stabilizace pedagogického i provozního týmu
3. VIZE MATEŘSKÉ ŠKOLY = MODERNÍ A OTEVŘENÁ ŠKOLA
Cíl: ozdravění společnosti prostřednictvím prosociální a ekologické výchovy, inspirativní, příjemné, bezpečné a přátelské prostředí uvnitř i vně školy
„Otevřená škola“ založená na důvěře, toleranci, vzájemném respektu a otevřené komunikaci mezi všemi aktéry předškolního vzdělávání: dětmi a jejich zákonnými zástupci, kvalitním týmem zaměstnanců školy, zřizovatelem a širokou veřejností, s moderními vzdělávacími prvky a metodami.
Naplňování vize naší školy je cesta, která je přínosem dětem, rodičům, zaměstnancům, městu a celé společnosti.
Dětem
poskytneme množství kvalitních podnětů, potřebu hranic a řádu, spontánní hru jako prostor pro sociální zrání, řízenou činnost vedoucí k objevování a experimentu, prožitkové učení, individuální růst, možnost identity a perspektivy.
Rodičům
nabídneme příjemné, podnětné a profesionální prostředí, možnost zapojení do vzdělávacího procesu a podílení se na chodu školy, dostatek objektivních informací, zohlednění individuálního vývoje dítěte.
Zaměstnancům
připravíme tvůrčí prostředí s konstruktivní komunikací, týmovou spolupráci, osobní růst, další vzdělávání, pocit seberealizace a uplatnění.
Městu
zajistíme formování dětí k úctě a respektování druhých, sounáležitosti s přírodou a okolím, naplňování principů ekologického chování školy i jednotlivce, propojení s místním kulturním životem, budování vztahu k hodnotám, k místu, kde žijeme.
Prostředky a strategie k dosažení cílů:
- Děti i dospělí se mají cítit v prostředí MŠ dobře, jistě, panuje zde pozitivní atmosféra.
- Pedagogický styl vedení dítěte je podporující, sympatizující, projevuje se vstřícnou a empatickou komunikací. Nezbytný je individuální přístup k dítěti.
- Klademe důraz na aktivní spoluúčast a schopnost samostatného rozhodování dítěte ve výuce. Pedagog se vyhýbá zbytečným negativním komentářům, nadměrnému působení na dítě, úměrně oceňuje a koriguje projevy dítěte.
- Volnost a osobní svoboda dětí je vyvážena nezbytnou mírou jejich odpovědnosti.
- Je zde dostatek prostoru pro iniciativu a tvořivost všech zainteresovaných osob.
- Děti se podílí na tvorbě pravidel soužití ve třídě na začátku školního roku, pravidla jsou v průběhu roku stále upevňována ve spolupráci s rodiči.
- Denní činnosti jsou přizpůsobovány věkovému složení dětí a aktuálním okolnostem (počasí, koncentrace pozornosti dětí, individuální potřeby pohybu nebo relaxace dětí, dostatek času na dokončení činností, aktuální témata apod).
- Poměr řízených činností je vyvážen dostatkem spontánních aktivit dětí a pobytem venku za téměř každého počasí – rodiče zajistí dětem oblečení dle aktuálního počasí.
- nadále zapojovat předškolní děti do společenských a sportovních akcí města – vítání občánků, májové slavnosti, Knoflíkový trh, sportovní akce, Den dětí apod.
-
prohlubovat spolupráci s dalšími organizacemi a školami města – návštěvy knihovny, městského úřadu, pekárny, třídírny UVR, domova proseniory apod.
-
prezentovat aktivní a tvořivý přístup pracovníků školy při organizování akcí školy i mimoškolních akcí – výlety s doprovodem rodičů, brigády, opékání buřtů apod.
-
na webu města pokračovat v pravidelném zveřejňování článků o aktuálním dění v mateřské škole – příspěvky, články, fotografie, odkazy na zajímavé akce
-
pravidelně informovat rodiče i veřejnost o dění ve škole – schůzky s rodiči, informace prostřednictvím aplikace
-
rozšířit prezentaci jednotlivých tříd a školy prostřednictvím reportáží, článků, fotografií – příspěvky, články, fotografie, odkazy na zajímavé akce
-
realizovat Dny otevřených dveří a přednášky pro veřejnost – publikování na webech MŠ a města, facebook atd.
-
prohlubovat spolupráci s učitelkami a vedením základní školy – návštěvy, společné programy, konzultace
4. SPOLUPRÁCE S RODIČI
Cíl: spolupracovat, otevřeně komunikovat a přirozeně zapojovat rodiče do vzdělávacího procesu
Prostředky a strategie k dosažení cílů:
-
zapojovat rodiče do vzdělávacího procesu formou účasti v projektech Celé Česko čte dětem, Malá technická univetzita, Škola před školou, Dobrý začátek
-
organizovat s rodiči společné besedy a exkurze, semináře, workshopy, brigády
-
na třídních schůzkách seznamovat rodiče s třídními vzdělávacími programy, nastavenými pravidly soužití ve třídách, denním režimem a pedagogickou diagnostikou a dbát tak na součinnost a soulad ve výchovném působení rodiny a školy
-
spolupracovat s rodiči při plánování třídních akcí, výletů daného školního roku včetně seznámení o výši nákladů na jednotlivé akce
-
nadále realizovat individuální třídní schůzky a setkání s vedením školy, konzultační hodiny volit ve spolupráci s rodiči
-
pokračovat v realizaci slavnostního rozloučení s předškoláky, vytvářet pro děti a rodiče památeční listy, trička a předměty s logem školy
-
uskutečňovat přátelská setkávání s rodiči, vést otevřené rozhovory, dotazníková šetření
-
realizovat edukativně stimulační skupiny pro děti s odlišným mateřským jazykem
5. ŘÍZENÍ ŠKOLY A PODMÍNKY KE VZDĚLÁVÁNÍ
Cíle: otevřeně komunikovat a upevňovat kulturu a přátelské klima školy a image školy; rozvíjet kvalifikovaný a kvalitní tým zaměstnanců školy, který bude naplňovat vizi školy; efektivně využívat finanční zdroje ke zlepšování podmínek pro vzdělávání i práci zaměstnanců
Prostředky a strategie k dosažení cílů:
-
vytvářet efektivní organizační strukturu a směrnice školy, které vymezují jasná pravidla a kompetence zaměstnanců školy a vytvářejí tak bezpečné a přátelské prostředí
-
aktualizovat pracovní náplně s promyšleným a rovnoměrným delegováním jednotlivých úkolů a hodnotit profesionalitu přístupu zaměstnanců k plnění pracovních povinností
-
udržovat vstřícný a respektující komunikační systém zahrnující pedagogy, děti i rodiče a veřejnost
-
realizovat dotazníková šetření ve spolupráci se zřizovatelem, efektivně je analyzovat a zajistit tak podíl pracovníků na strategickém řízení, vlastním hodnocení školy, plánování a realizaci ŠVP
-
realizovat náslechy a hospitace mezi kolegy napříč organizací i mimo ni, navzájem sdílet dobrou praxi
-
cílevědomě provádět kontrolní a hospitační činnosti k rozvoji vzdělávacího procesu a následně ke společné evaluaci a spolupráci
-
zavádět inovativní vzdělávání dětí v mateřské škole, využít vícezdrojové financování (šablony, dotační programy)
-
podporovat celoživotní vzdělávání zaměstnanců
-
motivovat zaměstnance jasným systémem vyplácení mimotarifních složek platu
-
každoročně určit priority ve vybavování, investicích v souladu s hospodárným a účelným čerpáním rozpočtu, využívat vícezdrojového financování
-
efektivně využít finanční zdroje a do roku 2026 zajistit obnovu ICT vybavenosti ve všech třídách mateřské školy
6. ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM, VZDĚLÁVACÍ PROCES
Cíle: týmově pracovat na inovacích ŠVP a strategiích jeho rozvoje; maximálně rozvíjet každé jednotlivé dítě v rozsahu jeho individuálních možností a potřeb; tvořit moderní strategie práce s dětmi s potřebou podpůrných opatření
Prostředky a strategie k dosažení cílů:
-
při aktualizacích ŠVP vycházet z podmínek města, využít přírodní, kulturní, sportovní a technické zajímavosti
-
využít individuální pedagogické koncepty učitelů, jejich kreativitu a vnitřní motivaci pro inovaci třídních vzdělávacích programů např. programy na ochranu životního prostředí, lesní pedagogiku, integrovanou tematickou výuky
-
maximálně využívat nové metody a přístupy vzdělávání; prožitkové a kooperativní učení, praktické a názorné metody, hry a pohyb, pohádky a příběhy, rituály a pravidla (vizualizaci, strukturalizaci, motivaci)
-
zprostředkovat dětem badatelské a problémové úlohy, využít situační učení
-
systémově využívat párovou nebo skupinovou kooperaci mezi dětmi
-
vytvářet podmínky pro praktické dovednosti dětí, objevování a zkoumání, pokus – omyl
-
vytvářet různorodou programovou nabídku pro děti nadané, objevit a využít jejich potenciál
-
rozvíjet emoční inteligenci dětí a podporovat vztah k sobě a jejich zdravé sebevědomí
-
vytvářet pro děti relaxační koutky či snoezeleny, nové hrací a pracovní kouty
-
pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami vytvářet kvalitní plány pedagogické podpory (PLPP) a individuální vzdělávací plány (IVP), nadále spolupracovat s PPP a SPC Dobřichovice, Slunce Stochov, Příbram
-
aktivní spoluprací s rodiči vést děti k zdravému životnímu stylu, smysluplnému naplňování volného času a uvědomění si odpovědnosti za své chování a jednání
-
zajistit kvalitu a časovou dotaci pro jednotlivé oblasti vzdělávání: příprava, organizace, metody, formy, motivace, komunikace, klima, hodnocení
-
uplatňovat zásady samostatnosti a tvořivosti a důsledné individualizace výchovy a vzdělávání
-
další vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřit na společné vzdělávání celého týmu
-
systematicky hodnotit práci pedagogů a zajistit jim zpětnou vazbu o kvalitě jejich práce
Podporujeme děti v jejich samostatnosti a kreativitě prostřednictvím experimentů, samostatného výběru a organizování činností. Činnosti jsou organizovány skupinově, individuálně i frontálně. Zejména pomocí skupinových činností vedeme děti ke vzájemné spolupráci, empatii a toleranci. Náročnost úkolů je přizpůsobována individuálním možnostem dětí. Využíváme moderních výukových prvků, jako např. ranní komunitní kruh, centra aktivit, ale také zapojení rodičů do činností. Směřujeme k samostatnosti dětí, schopnosti přirozené komunikace, kritickému myšlení a zdravému sebevědomí prostřednictvím naplňování Klíčových kompetencí předškolního vzdělávání.
7. SPOLUPRÁCE SE ZŘIZOVATELEM
Cíl: spolupracovat a otevřeně komunikovat se zřizovatelem při naplňování koncepce a rozvoji školy
Prostředky a strategie k dosažení cílů:
-
otevřeně a přátelsky komunikovat a reagovat na podněty a požadavky zřizovatele a školy
-
spolupracovat se zřizovatelem na kulturním životě a projektech města
-
otevřeně komunikovat při plánování rozpočtu, investicích a spolupracovat při financování oprav budov a zařízení i estetické úpravy školy
V Mníšku pod Brdy dne 17. 5. 2023 Mgr. Petra Černá, ředitelka školy