KONCEPCE ROZVOJE MATEŘSKÉ ŠKOLY NOVÁ 499, MNÍŠEK POD BRDY

na období  2023 – 2026

 

„Neví-li člověk, do kterého přístavu pluje, žádný vítr mu není dost dobrý“. (Seneca)

 

ÚVOD

Koncepce rozvoje mateřské školy Nová, Mníšek pod Brdy na období  2023 – 2026 vychází ze závěrečných evaluací, výročních zpráv, řízení ekonomiky a správy majetku školních roků 2020-2021; 2021-2022; 2022-2023.

 

OBSAH:

  1. CHARAKTERISTIKA ŠKOLY
  2. ANALÝZA SOUČASNÉHO STAVU ŠKOLY
  3. VIZE MATEŘSKÉ ŠKOLY
  4. SPOLUPRÁCE S RODIČI
  5. ŘÍZENÍ ŠKOLY A PODMÍNKY KE VZDĚLÁVÁNÍ
  6. ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM, VZDĚLÁVACÍ PROCES
  7. SPOLUPRÁCE SE ZŘIZOVATELEM

1. CHARAKTERISTIKA ŠKOLY

Škola má dvě budovy, centrální budovu „Parník“ a nedaleké detašované pracoviště „Eden“. Její kapacita je  nyní 5 tříd s celkovým počtem 119 dětí.

Budova školy byla postavena v roce 1977  . Vzhledem k výraznému nárůstu obyvatel města Mníšek pod Brdy bylo nutné zvýšení kapacity školy. V letech 2009 – 2014 se podařilo navýšit kapacitu MŠ NOVÁ z původních 50 na 119 míst. V roce 2010 byla dokončena rekonstrukce a přístavba třídy na střeše centrální budovy s navýšením z 50 na 75 míst. Budova tak získala svoji jedinečnou podobu Parníku. V září 2012 bylo uvedeno do provozu nově vybudované detašované pracoviště „Eden“ pro 25 dětí, provoz byl v roce 2014 dále zkapacitněn na  44 dětí.

Obě budovy jsou moderně vybaveny, všechny třídy mají herny s centry aktivit s množstvím speciálních didaktických pomůcek.

Školní vývařovna je v centrální budově, do detašovaného pracoviště se hotové pokrmy dováží a vydávají se dle stanovených hygienických norem. Každá třída má svůj jídelní koutek. Dbáme na kvalitní složení jídelníčku a pečlivý výběr potravin. Vedeme děti ke zdravému životnímu stylu.

Obě zahrady MŠ jsou vybaveny lanovými a dalšími herními prvky rozvíjejícími hrubou motoriku dětí, mají altány využívané k učení venku.

Okolí školy přímo vybízí k pravidelnému kontaktu s přírodou. Podnikáme procházky k nedalekým rybníkům, do luk a lesů, klademe důraz na přímý kontakt s přírodou. Podnikáme prodloužené pobyty venku s badatelskými batůžky, praktikujeme zážitkovou pedagogiku.

U příležitosti Dne Země každoročně pořádáme bezpečný úklid okolí. Navštěvujeme poutní místo Skalka s přilehlými lesy,  pozorujeme přírodu kolem rybníků. Oblíbené jsou návštěvy farmy domácích zvířat v terapeutické komunitě Magdalena či v Kytíně.

Od září 2013 jsou všechny třídy věkově smíšené. Výhodou je možnost umístění sourozenců v jedné třídě dle volby rodičů, klidnější adaptace mladších dětí na školu s možnou podporou staršího sourozence, přirozená motivace staršími dětmi, rychlejší rozvoj komunikativních dovedností, učení mladších dětí od starších nápodobou, větší podpora prosociálních dovedností mezi dětmi různého věku a další.

 

2. ANALÝZA SOUČASNÉHO STAVU ŠKOLY

Nástroje pro analýzu:

swot analýza, porady a konzultace s vedením města a  zaměstnanci školy, pedagogické a provozní porady, anonymní dotazníková šetření pro zaměstnance školy a  rodiče, evaluace ŠVP a pedagogická diagnostiky, aktuální inspekční zpráva.

 

Silné stránky

– Účelné využití vzdělávacích metod a forem

– Diferencovaná vzdělávací nabídka podle potřeb jednotlivých dětí zvyšuje kvalitu vzdělávacího procesu

– Systematická příprava v povinném předškolním vzdělávání účinně vytváří u dětí motivaci k učení

– Vzdělávací projekty, spolupráce s partnery školy

– Prezentace činností na veřejnosti účelně obohacují obsah vzdělávání

– Učitelé svým přístupem k dětem, účinným hodnocením jejich činností a poskytováním zpětné vazby cíleně podporují rozvoj jejich odpovědnosti, samostatnosti a sebekontroly.

 

Slabé stránky a  příležitosti ke zlepšení

– Systém pedagogické diagnostiky

– Zaměření se na práci s nadanými dětmi a konkrétních opatření k postupnému rozvoji jejich schopností

– Dokvalifikování pedagoga

– stabilizace pedagogického i provozního týmu

 

3. VIZE MATEŘSKÉ ŠKOLY = MODERNÍ A OTEVŘENÁ ŠKOLA

Cíl: ozdravění společnosti prostřednictvím prosociální a ekologické výchovy,  inspirativní, příjemné, bezpečné a přátelské prostředí uvnitř i vně školy

„Otevřená škola“ založená na důvěře, toleranci, vzájemném respektu a otevřené komunikaci mezi všemi aktéry předškolního vzdělávání: dětmi a jejich zákonnými zástupci, kvalitním týmem zaměstnanců školy, zřizovatelem a širokou veřejností, s moderními vzdělávacími prvky a metodami.

 

Naplňování vize naší školy je cesta, která je přínosem dětem, rodičům, zaměstnancům, městu a celé společnosti.

Dětem

poskytneme množství kvalitních podnětů, potřebu hranic a řádu, spontánní hru jako prostor pro sociální zrání, řízenou činnost vedoucí k objevování a experimentu, prožitkové učení, individuální růst, možnost identity a perspektivy.

Rodičům

nabídneme příjemné, podnětné a profesionální prostředí, možnost zapojení do vzdělávacího procesu a podílení se na chodu školy, dostatek objektivních informací, zohlednění individuálního vývoje dítěte.

Zaměstnancům

připravíme tvůrčí prostředí s konstruktivní komunikací, týmovou spolupráci, osobní růst, další vzdělávání, pocit seberealizace a uplatnění.

Městu

zajistíme formování dětí k úctě a respektování druhých, sounáležitosti s přírodou a okolím, naplňování principů ekologického chování školy i jednotlivce, propojení s místním kulturním životem, budování vztahu k hodnotám, k místu, kde žijeme.

 

Prostředky a strategie k dosažení cílů:

  • Děti i dospělí se mají cítit v prostředí MŠ dobře, jistě, panuje zde pozitivní atmosféra.
  • Pedagogický styl vedení dítěte je podporující, sympatizující, projevuje se vstřícnou a empatickou komunikací. Nezbytný je individuální přístup k dítěti.
  • Klademe důraz na aktivní spoluúčast a schopnost samostatného rozhodování dítěte ve výuce. Pedagog se vyhýbá zbytečným negativním komentářům, nadměrnému působení na dítě, úměrně oceňuje a koriguje projevy dítěte.
  • Volnost a osobní svoboda dětí je vyvážena nezbytnou mírou jejich odpovědnosti.
  • Je zde dostatek prostoru pro iniciativu a tvořivost všech zainteresovaných osob.
  • Děti se podílí na tvorbě pravidel soužití ve třídě na začátku školního roku, pravidla jsou v průběhu roku stále upevňována ve spolupráci s rodiči.
  • Denní činnosti jsou přizpůsobovány věkovému složení dětí a aktuálním okolnostem (počasí, koncentrace pozornosti dětí, individuální potřeby pohybu nebo relaxace dětí, dostatek času na dokončení činností, aktuální témata apod).
  • Poměr řízených činností je vyvážen dostatkem spontánních aktivit dětí a pobytem venku za téměř každého počasí – rodiče zajistí dětem oblečení dle aktuálního počasí.
  • nadále zapojovat předškolní děti do společenských a sportovních akcí města – vítání občánků, májové slavnosti, Knoflíkový trh, sportovní akce, Den dětí apod.
  • prohlubovat spolupráci s dalšími organizacemi a školami města – návštěvy knihovny, městského úřadu, pekárny, třídírny UVR, domova proseniory apod.

  • prezentovat aktivní a tvořivý přístup pracovníků školy při organizování akcí školy i mimoškolních akcí – výlety s doprovodem rodičů, brigády, opékání buřtů apod.

  • na webu města pokračovat v pravidelném zveřejňování článků o aktuálním dění v mateřské škole – příspěvky, články, fotografie, odkazy na zajímavé akce

  •  pravidelně informovat rodiče i veřejnost o dění ve škole – schůzky s rodiči, informace prostřednictvím aplikace

  • rozšířit prezentaci jednotlivých tříd a školy prostřednictvím reportáží, článků, fotografií – příspěvky, články, fotografie, odkazy na zajímavé akce

  • realizovat Dny otevřených dveří a přednášky pro veřejnost – publikování na webech MŠ a města, facebook atd.

  • prohlubovat spolupráci s učitelkami a vedením základní školy – návštěvy, společné programy, konzultace

4. SPOLUPRÁCE S RODIČI

Cíl: spolupracovat, otevřeně komunikovat a přirozeně zapojovat rodiče do vzdělávacího procesu

Prostředky a strategie k dosažení cílů:

  • zapojovat rodiče do vzdělávacího procesu formou účasti v projektech Celé Česko čte dětem, Malá technická univetzita, Škola před školou, Dobrý začátek

  • organizovat s rodiči společné besedy a exkurze, semináře, workshopy, brigády

  • na třídních schůzkách seznamovat rodiče s třídními vzdělávacími programy, nastavenými pravidly soužití ve třídách, denním režimem a pedagogickou diagnostikou a dbát tak na součinnost a soulad ve výchovném působení rodiny a školy

  • spolupracovat s rodiči při plánování třídních akcí, výletů daného školního roku včetně seznámení o výši nákladů na jednotlivé akce

  • nadále realizovat individuální třídní schůzky a setkání s vedením školy, konzultační hodiny volit ve spolupráci s rodiči

  • pokračovat v realizaci slavnostního rozloučení s předškoláky, vytvářet pro děti a rodiče památeční listy, trička a předměty s logem školy

  • uskutečňovat přátelská setkávání s rodiči, vést otevřené rozhovory, dotazníková šetření

  • realizovat edukativně stimulační skupiny pro děti s odlišným mateřským jazykem

5. ŘÍZENÍ ŠKOLY A PODMÍNKY KE VZDĚLÁVÁNÍ

Cíle: otevřeně komunikovat a upevňovat kulturu a přátelské klima školy a image školy; rozvíjet kvalifikovaný a kvalitní tým zaměstnanců školy, který bude naplňovat vizi školy; efektivně využívat finanční zdroje ke zlepšování podmínek pro vzdělávání i práci zaměstnanců

Prostředky a strategie k dosažení cílů:

  • vytvářet efektivní organizační strukturu a směrnice školy, které vymezují jasná pravidla a kompetence zaměstnanců školy a vytvářejí tak bezpečné a přátelské prostředí

  • aktualizovat pracovní náplně s promyšleným a rovnoměrným delegováním jednotlivých úkolů a hodnotit profesionalitu přístupu zaměstnanců k plnění pracovních povinností

  • udržovat vstřícný a respektující komunikační systém zahrnující pedagogy, děti i rodiče a veřejnost

  • realizovat dotazníková šetření ve spolupráci se zřizovatelem, efektivně je analyzovat a zajistit tak podíl pracovníků na strategickém řízení, vlastním hodnocení školy, plánování a realizaci ŠVP

  • realizovat náslechy a hospitace mezi kolegy napříč organizací i mimo ni, navzájem sdílet dobrou praxi

  • cílevědomě provádět kontrolní a hospitační činnosti k rozvoji vzdělávacího procesu a následně ke společné evaluaci a spolupráci

  • zavádět inovativní vzdělávání dětí v mateřské škole, využít vícezdrojové financování (šablony, dotační programy)

  • podporovat celoživotní vzdělávání zaměstnanců

  • motivovat zaměstnance jasným systémem vyplácení mimotarifních složek platu

  • každoročně určit priority ve vybavování, investicích v souladu s hospodárným a účelným čerpáním rozpočtu, využívat vícezdrojového financování

  • efektivně využít finanční zdroje a do roku 2026 zajistit obnovu ICT vybavenosti ve všech třídách mateřské školy

6. ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM, VZDĚLÁVACÍ PROCES

Cíle: týmově pracovat na inovacích ŠVP a strategiích jeho rozvoje; maximálně rozvíjet každé jednotlivé dítě v rozsahu jeho individuálních možností a potřeb; tvořit moderní strategie práce s dětmi s potřebou podpůrných opatření

Prostředky a strategie k dosažení cílů:

  • při aktualizacích ŠVP vycházet z podmínek města, využít přírodní, kulturní, sportovní a technické zajímavosti

  • využít individuální pedagogické koncepty učitelů, jejich kreativitu a vnitřní motivaci pro inovaci třídních vzdělávacích programů např. programy na ochranu životního prostředí, lesní pedagogiku, integrovanou tematickou výuky

  • maximálně využívat nové metody a přístupy vzdělávání; prožitkové a kooperativní učení, praktické a názorné metody, hry a pohyb, pohádky a příběhy, rituály a pravidla (vizualizaci, strukturalizaci, motivaci)

  • zprostředkovat dětem badatelské a problémové úlohy, využít situační učení

  • systémově využívat párovou nebo skupinovou kooperaci mezi dětmi

  • vytvářet podmínky pro praktické dovednosti dětí, objevování a zkoumání, pokus – omyl

  • vytvářet různorodou programovou nabídku pro děti nadané, objevit a využít jejich potenciál

  • rozvíjet emoční inteligenci dětí a podporovat vztah k sobě a jejich zdravé sebevědomí

  • vytvářet pro děti relaxační koutky či snoezeleny, nové hrací a pracovní kouty

  • pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami vytvářet kvalitní plány pedagogické podpory (PLPP) a individuální vzdělávací plány (IVP), nadále spolupracovat s PPP a SPC Dobřichovice, Slunce Stochov, Příbram

  • aktivní spoluprací s rodiči vést děti k zdravému životnímu stylu, smysluplnému naplňování volného času a uvědomění si odpovědnosti za své chování a jednání

  • zajistit kvalitu a časovou dotaci pro jednotlivé oblasti vzdělávání: příprava, organizace, metody, formy, motivace, komunikace, klima, hodnocení

  • uplatňovat zásady samostatnosti a tvořivosti a důsledné individualizace výchovy a vzdělávání

  • další vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřit na společné vzdělávání celého týmu

  • systematicky hodnotit práci pedagogů a zajistit jim zpětnou vazbu o kvalitě jejich práce

Podporujeme děti v jejich samostatnosti a kreativitě prostřednictvím experimentů, samostatného výběru a organizování činností. Činnosti jsou organizovány skupinově, individuálně i frontálně. Zejména pomocí skupinových činností vedeme děti ke vzájemné spolupráci, empatii a toleranci. Náročnost úkolů je přizpůsobována individuálním možnostem dětí. Využíváme moderních výukových prvků, jako např. ranní komunitní kruh, centra aktivit, ale také zapojení rodičů do činností. Směřujeme k samostatnosti dětí, schopnosti přirozené komunikace, kritickému myšlení a zdravému sebevědomí prostřednictvím naplňování Klíčových kompetencí předškolního vzdělávání.

 

7. SPOLUPRÁCE SE ZŘIZOVATELEM

Cíl: spolupracovat a otevřeně komunikovat se zřizovatelem při naplňování koncepce a rozvoji školy

Prostředky a strategie k dosažení cílů:

  • otevřeně a přátelsky komunikovat a reagovat na podněty a požadavky zřizovatele a školy

  • spolupracovat se zřizovatelem na kulturním životě a projektech města

  • otevřeně komunikovat při plánování rozpočtu, investicích a spolupracovat při financování oprav budov a zařízení i estetické úpravy školy

 

V Mníšku pod Brdy dne 17. 5. 2023  Mgr. Petra Černá, ředitelka školy